Ugrás a fő tartalomra

Jánoshida településszerkezetének kialakulása

Általánosságban egy település szerkezetének a kialakulásában a tájnak, a földrajzi viszonyoknak, a gazdálkodási módoknak van meghatározó szerepe, Jánoshida esetében azonban ezek mellet fontos tényező a saját történelme, létrejöttének ideje is. Ezek mindegyikének a hatása érződik tehát a mai településszerkezeten.

Nem csak a régészeti lelőhelyek, de a régi öregek meséi is arra engednek következtetni, hogy Jánoshida területe már az őskortól lakott hely volt, azonban az ősi település nyomait valahol az alattyáni erdő felé kell keresnünk, ott, ahol a Tarnával egyesült Zagyva 2/3 részt körülveszi a fákat.





A Habsburg birodalom második katonai felmérése 1860 körül



Dédszüleink szerint ezen a Szilvaszögnek nevezett helyen volt a falu őse. Az elnevezésnek a szilvához mint gyümölcshöz azonban semmi köze, inkább az erdő latin megfelelőjéből, a silvae szóból származhat. Feltehetőleg ezen a helyen, a vízjárta, vízzel körülvett, de a vízből kiemelkedő hordalékkúpokon telepedtek le őseink, mely helyfoglaló szokás – úgy tűnik – későbbi időszakban, nevezetesen a templomunk építése körüli időkre is megmaradt.





részlet "Adatok Jánoshida község történetéhez" című kéziratból, Gyűjtötte: Pap Antal



A premontrei rend a kezdetektől fogva pasztorációs tevékenységet folytatott, lelkipásztori munkát végzett. A lelkipásztori munka csak olyan helyeken lehetett igazán hatékony, ahol sokan összejöttek, megfordultak. Ezért a premontrei monostorok alapítói ilyen, a középkor szintjén is forgalmas helyeket kerestek, hogy megvalósítsák azt az életeszményt, amelyet Szent Norberttől, a vándorprédikátorból magdeburgi püspökké lett alapító atyjuktól örököltek. Vásáros helyekre, átkelőhelyekre, forgalmas utak kereszteződési pontjaira építették monostoraikat, hogy sokakhoz szólhassanak. A premontrei rend tehát kifejezetten kereste a forgalmas helyeket.



A XII. században, tehát jóval a folyószabályozás előtti időben, a templomot a Szilvaszögnél délebbre, de a folyó mellé, egy hordalékkúpra építették. Ez praktikus lehetett azokból is, hogy a folyótól nem kellett messzire vinni az azon szállított építőanyagot, de azért is, mert a területet körülvevő víz védelmet biztosított a betolakodókkal szemben. A régi kor embere számára a víz inkább előnyt jelentett, mint hátrányt, és az árvízhez, az időszakosan vízjárta területekhez, mocsarakhoz természetes módon viszonyultak, alkalmazkodtak. Még egy 1854-es könyv szerint is Jánoshidának volt egy Kereksás nevű tava, és egy Telekérnek hívott mocsara.







A Habsburg birodalom második katonai felmérése 1860 körül



Ahogyan erről is már szó esett, a Zagyván átívelő híd fontos átkelőhely volt , hiszen két jelentős kereskedelmi út összekapcsolására szolgált, amelyek így tulajdonképpen keresztezték is egymást: az egyik az észak-dél irányú Hatvan-Jászberény-Szolnok útvonal, a másik a kelet-nyugat irányú, a Tiszától Pest felé vivő út.







A Habsburg birodalom első katonai felmérése 1780 körül



Településszerkezetünk kialakulásának fő meghatározói tehát: a Zagyva közelsége, a templom, a két útvonal, valamint a híd. Ezek a tényezők kiállták az idők próbáját, hiába rombolta le a török, úgy tűnik, hogy a XVII. században idetelepített dunántúli és morva telepesek is otthonosnak találták e környezetet.



A régi térképeken jelöltek szerint két hídja is volt a jánoshidaiaknak a Zagyván. Az egyik a mai híd helyéhez közel, annál kicsit északabbra, a másik pedig délebbre, a mai - nem véletlenül - Híd utcának nevezett utca végénél állt.





A Habsburg birodalom második katonai felmérése 1860 körül



A híd mellett egy vízimalom is működött, ennek emlékét őrzi a Malom utca neve. A malom miatt egy mesterséges szigete képződött a Zagyvának, lentebb azonban volt egy természetes szigete is, a Kata mama szigete, ahová a jó gyerekek járhattak játszani.





Kataszteri térkép 1883-ból



A település korai szerkezetét őrzi a hídtól Jászboldogháza felé vezető útról nyíló Fő utca, amely a templom, illetve az általunk kastélynak nevezett, egyébként premontrei rendház előtt ér véget. Valamikor a templomtól délre volt a temető. Lehet, hogy itt lenne megtalálható egykori névadónk , János birtokos nyughelye is... Ennek a temetőnek ma már nincs nyoma.







A Magyar Királyságról készült térkép 1870 körül



A Fő utca régen és a ma is a nevéből eredő fő funkciót töltötte, illetve tölti be, hiszen emellett helyezkednek el ma is a középületek, de megkülönbözteti a többi utcától az is, hogy azoknál jóval szélesebb, parkosított. Ez a jellegzetesség egyébként a környéken is egyedülálló, így az idelátogatók számára is kiemeli az utca fő szerepét.



A Fő utcából sugárirányban nyíltak és nyílnak ma is a külterület felé vezető utak, amelyek kifelé lévő részükön tölcsérszerűen tágulnak, amelynek oka valószínűleg az, hogy az állatok legelőre történő ki és behajtásakor praktikus lehetett. Régen ugyanis az állatokat a falubeliek közösen hajtatták ki és őrizették a határban.



A Fő utcából nyíló utcákat keresztben 3, körútnak nevezett hosszú utca mintegy kettészeli. Az egyik, a belső körút a Deák Ferenc utca, a másik és egyben a falu leghosszabb utcája is, a Kossuth körút, a harmadik pedig a Rákóczi utca.





A Habsburg birodalom második katonai felmérése 1860 körül



Ezáltal a szerkezet egyesek szerint pókhálóhoz, szerintem egy többsoros nyakékhez hasonlítható, és ez eredményezi azt is, hogy a falun belül több irányból is megközelíthetjük ugyanazt a pontot, és gyakorlatilag megszakítás nélkül körbejárható az egész település.



A régi szerkezetben, a lakosok gazdasági-társadalmi helyzete szerint két részét különböztették meg ennek a településrésznek: az Alvéget és a Felvéget. Az Alvég a templom körüli résztől a Fő utca közepéig, kb. a Piac térig tartott, és itt laktak a módosabb gazdák. A Felvégen, ettől tehát északra, a premontrei birtok cselédei éltek. Ilyenfajta szempont szerint ma már nincs különbség a két rész között, de máig használjuk az elnevezéseket.



Ezen felül azonban számos bel-és külterületi hely kapott még elnevezést elődeinktől a település bővülésével vagy a terület jellegzetességével összefüggően. Így pl. a szabadidőparkot egyre ritkábban hívjuk Szúnyogosnak, ez azonban nem változtat a több száz éves elnevezés – kézenfekvő - ötletét adó vérszívók számán.



A település életét érintő sorcsapás, az 1940-es árvíz eredménye egy településrész, a Burány-telep megszűnése, és egy új terület, a Túlát benépesítése lett.





Az árvíz pusztítása 1940 tavaszán



A Burány-telep a premontrei rend majorsági épületeinek (melyek közül ma is áll a Nagymagtár) a szomszédságában volt, nevét a premontrei rend prépostjáról kapta, aki ezen a területen osztott házhelyet a zselléreknek.





Burány Gergely premontrei prépost



Az árvíz azonban romba döntötte a házakat, és a lakókat a Zagyva folyón túl, a hídon át költöztették új lakhelyükre, a Túlátra, ahogyan szoktam magyarázni az elnevezés vélhető eredetét a név hallatán rám kérdőn néző városi ismerőseimnek.



Még újabb keletű elnevezése a Jászboldogháza felé a Fő utcai leágazást követő területnek az Újtelep, ahol – a vásártér felszámolását követően – fiatal (ma is fiatal) házaspárok kezdtek házakat építeni a 70-es évek végén, 80-as évek elején.





Az Újtelep 2014-ben



A belterületi részeken kívül, a külterület egyes részleteinek a nevét ma is úgy használják, főként a mezőgazdasággal foglalkozók, mintha lakott területek lennének, ami nem véletlen, hiszen XIX. századi adatok szerint a település összlakosságának közel 1/3-a külterületen lakott, illetve a XX. század közepén költöztek be sokan a faluba, például a tótkéri, a somogyisi, a pusztamizsei tanyavilágból (számomra mesevilágból), vagy a cigánytelepről.



A tanyavilág a beleterülettől északra terült el, sőt Tótkér valaha önálló település volt, állítólag onnan nyerte a nevét, hogy tótokkal lett benépesítve. A Kér egy avar törzs neve volt. Pusztamizse a község legnagyobb iparterülete volt, itt volt a premontrei rend szeszgyára. A cigánytelep a vályogosgödrök után volt valamikor.



Önálló nevet viselő területe volt a község – ma már nem funkcionáló – gyömölcsöskertjének, a Békásnak. Ezenkívül számtalan, jellegzetessége után elnevezett része van még a külterületnek, pl. a Tehénhjárás, Csíkos, Berek, Paskomok, amelyek a mezőgazdasági munkákkal összefüggésben élő terepei voltak a falusi létnek.



Sajnos az egyes településrészek elnevezései mára halványulni kezdtek, és az egyes, régebben elkülönülő részek is egybeolvadtak, hiszen ma már nincs akkora jelentősége a megkülönböztető neveknek.



Ezek azonban olyan kollektív, csak jánoshidaiakhoz köthető tudásról tesznek tanúbizonyságot, amelyet érdemes az utókor számára, közösségformáló eszközként megőriznünk, hiszen ezek az egyedi, idegenek számára ismeretlen helynevek egyfajta – a nem idevalósiak által irigyelt – bensőséges kapcsolatot teremtenek az ittlakók egymás közti és a településhez fűződő viszonyában is.



Összeállította: dr. Molnár Klára



Hasonló témájú jegyzetek:


Kozák Károly előadása Jánoshida történetéről és a templom műemléki helyreállításáról
Honnan lehet tudni, hogy jánoshidai vagy?
Jánoshida nevének eredete



Térképek forrása:


A Habsburg Birodalom Történelmi Térképei
Megyei kataszteri térképek



Források:


Palugyay Imre: Jász-Kún kerületek s Külső Szolnok vármegye leírása
"Adatok Jánoshida község történetéhez" című kézirat, Gyűjtötte: Pap Antal



Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A zenei szeretet útján (folytatás)

Kajos Kálmán visszaemlékezése 1960-ban kezdtem ipari tanuló éveimet a Jászberényi Szakmunkásképző iskolában géplakatos szakon, ahová autóbusszal jártunk be. A buszon volt köztünk egy alattyáni srác, Kovács Karcsinak hívták, szaxofonozni tanult. A haverjai biztatták, zenéljen a buszon, ez nekem nagyon megtetszett. Elmondta, hogy csatlakozott egy jánoshidai családi zenekarhoz, itt szoktak próbálni a kultúrházban. Ez volt az Eszes Máté zenekar, amit a testvéreivel alapítottak jó pár évtizeddel azelőtt. Ekkor már csak ő élt közülük. Máté fia harmonikázott, Máté bácsi trombitált, a szomszéd fiú, Turóczi Lajos dobolt, Oláh Béla hawaii gitáron játszott.  Balról: id. Eszes Máté, Turóczi Lajos, ifj. Eszes Máté Lakodalmakban, bálokban zenéltek, sok próbájukra elmentem, Karcsi biztatott, vegyek én is szaxofont. Géplakatosként 1963-ban végeztem, és mint annyian, Budapesten dolgoztam. 1964 tavaszán sikerült megvennem a hangszert, 5000 forintért, egy havi keresetem akkor 1200 forint volt. A búcsúi b

A zenei szeretet útján

Sziráki Károlyné visszaemlékezése A rég múlt időből kiindulva: ki-ki érzéke, lehetősége szerint szerezte, művelte – műfaját tekintve – saját zenei élményét. A napokban amikor gondolatom nyugalmas, visszatekintő elmélkedésbe fordult, eszembe jutott édesapám. Mindez azt mondatja velem: az emlékek mind addig megmaradnak míg van ki ápolja, fenntartja, felidézi, őrzi azokat. Így jutottam el érzelemtől fakadó kíváncsisággal, vajon van-e még ki emlékszik: kik is voltak azok, akik Jánoshidán a cigány zenekaron kívül más hangzású zenével szolgáltak. Létezett már az II. világháború előtti időből, hogy a bevonuló regrutákat a községházánál búcsúztatták, zenéltek a MADISZ rendezvényein bálokban, lakodalmakban. Leventék kísérete a katonai bevonuláson Sőt búcsú-vásár alkalmával az akkor még kézi vezérlésű gyerek sergő alatt is muzsikáltak. Igen, ők voltak kiket úgy emlegetünk ma is: a szorgos REZES BANDA. Aránylag fiatalon jutottak el oda, hogy zenei eszközök beszerzésével, önszorgalmukkal, sok prób

Jánoshida nevének eredete

A jelenlegi helyén ősi idők óta híd állt a Zagyván, amely fontos átkelőhely volt a kereskedők számára, így ennek jelentőségét hirdethette büszkén községünk elnevezése. Felvetődik a kérdés azonban: vajon ki lehetett az a János, aki „névadója” lett településünknek? A kézenfekvő válasz a híd mellett jelenleg is álló Keresztelő Szent János lehet. A XVIII. században Keresztelő Szent János tiszteletére szentelték fel a felújított templomot. Az ebből a korból származó, községünket jelző pecséteken is feltűnik a híd, előtte pedig Jézus megkeresztelésének jelenete. A templom e korból származó címerében is Keresztelő Szent János ábrázolása látható. Egyes források szerint a település a nevét a hídon egykor állt Keresztelő Szent János szoborról kapta. (Rupp Jakab) Kiderült azonban, hogy a hídon egykor Nepomuki Szent János szobra állt (ami ma a templomkertben található) és már 1401-ben Janushyda néven jegyzik településünket.Nepomuki Szent János 1393-ban halt mártírhalált Prágában, amikor a király a